maandag 20 september 2010

10:10 Actie: Wacht niet op Rutte, maar doe het lekker zelf!

Frustraties over de kabinetsformatie en geweldige 10:10 acties


Zo! Wat een mooie acties de afgelopen dagen zeg! Job verzamelde 1500 scouts voor een levend spandoek en de JMA Pink Squad trok veel bekijks in Amsterdam. Check de foto’s hieronder en de links onderaan dit blog voor meer info en alle filmpjes!
  • JMA 10:10 Flashmob in Amsterdam

  • Scouting 10:10 logo

  • Er is zoveel te doen rondom de 10:10 campagne bij JMA nu, dat we onze eigen webpagina aan het opzetten zijn. Wel zo overzichtelijk. En er komt nog meer aan....

    Maar eerst moet ik toch even mijn frustratie kwijt over het nieuwe kabinet. Wat duurt dat lang!! Afgelopen vrijdag waren ze al 100 dagen bezig, en ze zijn er nog niet uit. Daar moet ik niet mee aankomen op mijn werk, 100 dagen niets presteren. En ze krijgen nog doorbetaald ook! Onverantwoord, zeker in deze tijd. We moeten nodig maatregelen nemen om de toekomst aan te kunnen. Ik bedoel, we weten dat de AOW onbetaalbaar wordt, dus waar wachten we nog op? We weten dat we met de huidige maatregelen onze eigen klimaatdoelstellingen niet halen, dus waar wachten we nog op? We weten dat talloze ondernemers popelen om geld te gaan verdienen aan nieuwe duurzame technieken, dus waar wachten we nog op? En Rutte heeft al maanden geleden beloofd met jongeren te gaan praten over een duurzamen toekomst, dus waar wachten we nog op?

    Ik zou zeggen, doe het zelf, en doe om te beginnen mee met 10:10. Hou onze site in de gaten, wij wachten niet langer!

    Paulien

    --------------------------
    Filmpje van de 10:10 Flashmob in Amsterdam: http://www.youtube.com/watch?v=d-vDo2WtwfM
    De brief van de Jongeren Formatie Coalitie: www.onzeduurzametoekomst.nl
    Doe mee met 10:10: www.1010nl.org

    maandag 6 september 2010

    De eindigheid der dingen

    Wat een heerlijk weekend!

    Ok, er was een minpuntje. Ik heb namelijk de heerlijke gewoonte om in hotels op blote voeten aan het ontbijt te verschijnen. Dat klinkt misschien gek, maar het is erg bevrijdend. Immers, als je daarna toch weer naar je kamer gaat om tanden te poetsen voor je de straat op stapt, waarom zou je dan eerder dan nodig je voeten verstoppen in het duister van je schoenen? Mijn tenen blijven liever wat langer in de frisse lucht! Maar, tot mijn verbazing ging dit feest afgelopen zondag niet door. Ik verscheen op mijn vrolijke voeten aan het ontbijt van mijn hotel, maar werd geweigerd! Eerst moest ik lachen, maar de hotelmedewerkster keek mij onnoemmelijk serieus aan. Het mocht echt niet, want wat als er iets op de grond zou liggen en ik er in zou stappen? Levensgevaarlijk natuurlijk! Ik keek om me heen naar het brandschone tapijt. Hmmm... hoe groot was de kans? Ik overwoog een relletje te schoppen en ze voor ongastvrije zeurders uit te maken. Helaas schoten de juiste Franse woorden hiervoor me zo snel niet te binnen. Dus toch maar weer naar boven, schoenen aan, en weer naar beneden. Daar deelde de dame-zonder-lach me mede "you are accepted". Ik was er maar blij om, want wat kan je anders. Bij deze: mocht u ooit te gast zijn in mijn nederig onderkomen, en u wilt op blote voeten aan het ontbijt verschijnen, wees welkom!

    De rest van het weekend was echter onberispelijk. Afgelopen donderdag had ik het geluk aanwezig te mogen zijn bij een zeer inspirerende en vruchtbare bijeenkomst. Met een aantal van onze meest gewaardeerde leden hebben we gesproken over welke thema's JMA de komende jaren gaat aankaarten. Heerlijke titels als "Energie en Materie" en "De eindigheid der dingen" vlogen over tafel. Daarna vloog ik de deur uit, om de laatste trein naar Brussel te halen. Daar wachtte een lekker zacht bedje in het hierboven al genoemende, lekker standaard maar comfortabele NH hotel. Vervolgens mocht ik het hele weekend doorbrengen met Communication Officers van Friends of the Earth, inclusief heerlijke lunch en gezellig diner. Wat een geluksvogel ben ik toch!

    Op zondag vroeg Allen, onze collega uit Oeganda, me om een gunst. Hij had nog nooit in een trein gezeten, en wilde dit graag eens meemaken. Dus, op naar het station! Wij rennen door de straten van Brussel. Super zonde want de zon scheen heerlijk, maar we moesten deze trein halen, want de NS had de volgende geannuleerd. Eenmaal op Brussel Midi gooide de rij voor de kaartverkoop toch nog roet in het eten. Dat vond ik toch wel zonde, en dus vroeg ik de conducteur of Allen alsjeblieft een klein stukje mee mocht rijden, tot Brussel Centraal. Hierop antwoordde de beste man: "Maar dat is maar 3 minuten, hoor!"

    Lang leve niet moeilijk doen

    Liefs,
    Paulien

    maandag 16 augustus 2010

    Van inspiratie naar actie

    Met een hoofd vol ideeën zoef ik door het Duitse landschap. Ik zit in zo'n heerlijk comfortabele en snelle intercity trein van de Deutsche Bahn, op weg naar huis, na een inpirerend en leerzaam weekje met 40 andere jonge Europese milieubeschermers. Het Summer Camp van de Young Friends of the Earth Europe, dit keer gehouden in de prachtige landelijkheid van Noord-Polen, was in vele opzichten een succes. Wat kan actief zijn voor JMA toch heerlijk zijn!

    Om te beginnen zaten we op een hele fijne lokatie. Het tot conferentielocatie omgebouwde Poolse landhuis bood niet alleen simpele doch comfortabele slaapkamers en driemaal daags een heerlijke vega-maaltijd, er lag tevens een grote tuin omheen om in te spelen, er was een vuurplaats om 's avonds ontspannen rond na te kletsen en vlakbij lag een groot meer voor een verfrissende ochtendduik. Het was bijna een echte vakantie, op de dagenvullende sessies na.

    Tijdens deze sessies deelden we onze ervaringen, kennis en kunde. Erg inspirerend was het om van andere "jonge vrienden van de aarde" (JMA = Young Friends of the Earth Netherlands) te horen wat hen beweegt en welke acties zij organiseren. We zijn niet alleen! Zo leerde ik over klimaatacties in Denemarken en de aanstaande Klimaattop in Mexico, over het opzetten van lokale voedselcoöperaties in Zuid-Italië, over de grote sommen geld die de Royal Bank of Scotland (RBS, dus tevens 'ons' ABN Amro!) investeert in de energieslurpende winning van olie uit teerzanden in Canada, en over hoe sojaproductie in Latijns Amerika leidt tot ontbossing en een schandalige schending van de mensenrechten van de lokale bevolking. Stuk voor stuk onderwerpen die me aangrepen. Stuk voor stuk onderwerpen die vragen om actie. Maar waar te beginnen?

    Gelukkig volgde op deze motiverende sessie een serie leerzame workshops over hoe je acties gezamenlijk kan bedenken, plannen en uitvoeren. Ik kan dan ook haast niet wachten deze ervaringen en ideeën met jullie te delen. Want nu ben ik natuurlijk ontzettend benieuwd naar wat jullie aangrijpt. Welke onderwerpen gaan je aan het hart? Waarvan wordt je boos of verdrietig? Waar wil je echt iets aan veranderen? Met andere woorden: waar moet JMA volgens jou zijn pijlen op richten, de komende jaren, en hoe gaan we dit samen aanpakken? Gelukkig hoef ik niet lang te wachten tot we het hierover kunnen gaan hebben. Op zaterdag 11 september, op de Actieve Leden Dag (samen met Milieudefensie), gaan we hierover samen nadenken. Onder andere dan, want natuurlijk is er nog veel meer te doen.

    Om alvast in de stemming te komen beginnen we op vrijdag 10 september met een JMA actie en feest. Met een ludieke Flashmob vragen we aandacht voor de 10:10 campagne. Aansluitend vieren we samen feest. Op onze komende successen ;-). Kom ook, deel je passie en frustratie, je ideeën en ervaringen, en geniet van een leerzaam en inspirerend evenement, zoals ik dat de afgelopen week al gedaan heb.

    Tot snel!

    Paulien

    donderdag 22 juli 2010

    Nog steeds geen nieuw kabinet! Moeten we dan alles zelf doen?

    Het Nederlands Elftal vaart door de grachten, de Tour de France dendert door de Franse Alpen, het kwik klimt steeds vaker boven de 30 graden en Nederland heeft nog steeds geen nieuw kabinet. Het is al lang 1 juli geweest, meneer Rutte! Het zal wel aan mij liggen, maar ben het wachten zat. Ik wil nu wel eens weten waar ik aan toe ben. Waar gaat het heen met de toekomst van Nederland? Als niet Paars, en dus ook niet Groen, wat worden we dan wel? Immers, al doe ik mijn uiterste best, ik mag toch hopen dat de coalitie meer kan betekenen voor de toekomst van dit land dan ik in mijn uppie. Hoewel mijn persoonlijke resultaat er ook best mag zijn, al zeg ik het zelf.

    Als coordinator van de JMA Festivaltour heb ik – natuurlijk samen met mijn onvolprezen vrijwilligers - de afgelopen weken meer dan 1300 handtekeningen opgehaald om Shell over te halen te stoppen met het affakkelen van aardgas in Nigeria. Ik heb me ontzettend ingehouden op al die leuke festivals en geen bergen onzin gekocht. En dat ondanks al die leuke zomerjurkjes! Ik heb minstens eens per week veganistisch gegeten. Dit ging eigenlijk per ongeluk, want ik kook altijd al vegetarisch en dit was toevallig gewoon lekker.

    Ik heb een supersonische wasbol met keramische deeltjes om het vuil uit mijn kleren te verwijderen en zo wasmiddel te besparen. Ik neem geen plastic tasjes aan en scheid mijn papier en plasic netjes in de daarvoor bestemde containers. Ik douch zoveel mogelijk samen met mijn lief, en natuurlijk gaan we niet met het vliegtuig op vakantie. Het kan niet op! Nu is het wat mij betreft tijd voor een regering die ook een beetje z’n best gaat doen voor onze toekomst. Samen met andere jongerenorganisaties heeft JMA de nog te vormen coaltie opgeroepen om duurzaamheid centraal te stellen (zie link). We waren bijna uitgenodigd om ze dit nog eens goed uit te komen leggen, toen ineens de onderhandelingen weer gestaakt werden. Potverdorie! Schiet nou eens op met dat kabinet! Voorlopig lijkt het erop dat we het nog even zelf moeten doen...

    Paulien

    PS: Op deze website kun je de oproep van de Jongeren Formatie Coalitie voor een Duurzame Toekomst aan het toekomstige kabinet lezen en ondersteunen: http://onzeduurzametoekomst.wordpress.com

    vrijdag 2 juli 2010

    Een nieuwe voorzitter

    Mijn eerste ervaringen als voorzitter van JMA.


    Het voelt net als je eerste schooldag. Vorige week ben ik door de Algemene Ledenvergadering verkozen tot voorzitter van JMA. Een week later is de dan eindelijk grote overdracht- en inwerkdag aangebroken. Ik mag aan mijn ‘eigen’ bureau gaan zitten. Ik krijg een JMA e-mail adres, toegang tot alle belangrijke mappen, de sleutel van het kantoor, een stapeltje documenten in een spiksplinternieuw JMA mapje. Dan volgt een lange vergadering met het oude bestuur én met de medewerkers van Team Jongeren van Milieu Defensie, Job en Zoë. Vanaf nu dus mijn Team Jongeren, ha! Alle ins en outs, projecten en acties, werk- en visiegroepen, verleden en toekomst worden besproken, toegelicht, uitgelegd en voorzien van de nodige kanttekeningen en inside jokes. Ken ik die ook meteen. Van al deze nieuwe informatie moet ik even bijkomen. Dat kan zeer prettig met een heerlijke biologische lunch in de Milieu Defensie kantine. Heerlijk, een fijne bijkomstigheid van het JMA voorzitterschap. ’s Middags bespreken Job, Suzanne en ik de voortgang van de Festivaltour. Hierover zullen vast nog een aantal verhalen volgen, want het is echt superleuk, die tour. Zó leuk, dat we besloten hebben om aan het einde van de zomer nog op een hele serie introductiemarkten te gaan staan. Want we willen nog meer jongeren bewust maken van energieverspilling, én actief aan de slag laten gaan met het besparen van energie, bijvoorbeeld via 10:10! Met 10:10 gaan we als JMA zelf ook volop aan de slag. Ik mag die middag meteen aanschuiven bij een bijeenkomst over 10:10 in Utrecht, met de Nationale Jeugdraad en Wijnand Duijvendak. “Hallo, ik ben Paulien, de nieuwe voorzitter van JMA!” Het klinkt nog wat onwennig. Net als op je eerste schooldag. Maar ook dit went vast snel.

    Lieve leden, ik hoop jullie snel te mogen ontmoeten!

    Een vrolijke, frisse groet van jullie kersverse voorzitter,

    Paulien

    dinsdag 22 december 2009

    Dat was het dan


    De COP15 is over en wij zijn weer thuis. Gisteren reed de Kopenhagen-express met een groot deel van de Nederlandse vertegenwoordiging in Kopenhagen weer Utrecht binnen, en stapten we enigszins verdwaasd de trein uit.  Door het mooie winterweer en het vooruitzicht op een witte kerst is het misschien makkelijk om de urgentie van klimaatverandering en de teleurstellende uitkomst van de onderhandelingen te vergeten. Maar al zijn we nu een beetje snotterig en stil, onze strijdlust voor een rechtvaardig en toereikend klimaatakkoord is er de afgelopen weken niet minder op geworden. In Oktober beloofde Minister Cramer nog aan JMA dat er geen plan B was voor Kopenhagen, enkel een plan A... Maar nu is het toch plan B geworden met een akkoord zonder bindende regelgeving. Vooral tegenover ons, en alle komende generaties is dit een onverantwoord en laf besluit.

    En nu gaan we verder!

    JMA zal zich ook in 2010 in gaan zetten voor een beter klimaat beleid, hier in Nederland en samen met Young Friends of the Earth ook op Internationaal gebied.

    Doe ook mee met JMA in 2010!

    donderdag 17 december 2009

    Klimaatonderhandelingen in Kopenhagen

    Door: Anne Clasquin

    Gisteren morgen om 10 uur reed ik met de nachttrein besneeuwd Kopenhagen binnen.

    Een Duitse advocate voor een vrouwenrechtenorganisatie die ik op straat tegen kwam hielp me mijn spullen sjouwen naar het Klima Forum, waar ik de hele dag geweest ben. Dit is het alternatief voor het Bella Center, het grote congrescentrum waar de regeringsleiders met elkaar aan het onderhandelen zijn. In het Klima Forum kun je workshops en lezingen volgen, internetten, biologische broodjes kopen en er zijn stands van verschillende organisaties. En als je ’s ochtends vroeg wakker bent is er om 8 uur yoga. Ik heb er gisteren een lezing gevolgd over hoe Zuidelijk Afrika om kan gaan met klimaatverandering en hoe vrouwen hierin een rol kunnen spelen.

    Bij de stand van Friends of the Earth International (FOEI), waar Milieudefensie bij aangesloten is, heb ik posters van onze flessenpostactie opgehangen. Deze hingen ook op Beat the Heat Now en nu zijn we door mensen van over de hele wereld te bekijken! 

    Gisteren  was het niet druk in het Klimaforum omdat er bij het Bella Center een grote demonstratie werd gehouden. 45 duizend leden van NGO’s, journalisten en andere ‘observers’ hebben zich laten accrediteren om de onderhandelingen bij te mogen wonen. Echter waren er maar 15 duizend plekken, volgens de organisatie “ omdat ze niet verwacht hadden dat al deze mensen echt zouden komen”. Zo krijgt de conferentie een erg wrange bijsmaak. Ik heb al een aantal mensen gesproken die 2 dagen achter elkaar meer dan 6 uur in de rij hebben gestaan maar niet binnen zijn gekomen.

    ' s Middags hoorde we in het Klimaforum dat de grote groep leden van FOEI en ook van Avaaz en Tck Tck Tck de toegang tot het Bella Center is ontzegd.

    Het proces was al niet erg transparant maar wordt hierdoor nog ondoorzichtiger nu deze groepen die miljoenen mensen over de hele wereld vertegenwoordigen de onderhandelingen niet meer kunnen volgen.

    Ondertussen wordt er volop vergaderd over nieuwe acties en waarschijnlijk zal morgen het Bella Center omsingeld worden door (hopelijk) duizenden mensen. We willen dat de regeringsleiders pas naar buiten komen als zij een goede deal hebben gesloten!