woensdag 16 december 2015

Derde en laatste gastblog van Gjalt

Het is over. Het klimaatakkoord is gesloten en alle onderhandelaars en regeringsleiders zijn naar huis. Een terugblik op de zaterdag in Parijs.

D12, de actiedag, was een heel volle maar ook motiverende dag. Het begon met de Climate Justice Peace actie van Friends of the Earth. De briefing voor de actie vond plaats vlak voor de Moulin Rouge in hartje Parijs. Na het vormen van tweetallen en het ontvangen van de kaart met instructies konden we op weg naar onze aangegeven locatie. Samen met Lawrence Cheuk, voorzitter van JMA en algemene klimaatheld, liep ik door de Parijse straten vol met andere deelnemers aan deze actie. Eenmaal aangekomen op onze locatie was het wachten op de starttijd van de actie. Gelukkig hadden we krijt mee om onze boodschap op straat te kalken en tijd om nog een wat filmpjes te maken. Helaas lukte het uiteindelijk niet om in te loggen door de enorme drukte op de website, maar gelukkig hebben we wel de foto's kunnen verspreiden.



Vervolgens was het als de wiedeweerga de metro in om naar de Champs-Élysées te gaan voor de Red Lines actie. Doordat de actie ervoor wat was uitgelopen was het rennen door de straten van Parijs voor het laatste stuk om op tijd te zijn. Eenmaal aangekomen bij de actielocatie stond er een rij politieauto's in de weg. Gelukkig was dit niet bedoeld om ons tegen te houden maar om de veiligheid te bewaken, dus na een snelle tassencheck konden we de straat op. De opkomst was echt enorm, de brede laan was beide kanten op gevuld zover het oog reikte. Nadat het luiden van het signaal werden de rode lijnen uitgerold, de rode lijnen waar het klimaat niet aan voorbij mag gaan. Binnen de rode lijnen in het 'veilige' gebied krioelde het van de mensen met spandoeken, muziek, kunst en leuzen. Na een uur van de stem schor schreeuwen, luchtzakken overgooien en foto's maken eindigde de actie. Ten minste, dat dachten we.

Er was namelijk nog een actie bij de Eiffeltoren gepland. Wat niet gepland was, was dat alle mensen van de Red Lines actie er heen zouden lopen via dezelfde route. Hierdoor ontstond er een spontane mars door de straten van Parijs van de Champs-Élysées naar de Eiffeltoren. Wat een gezicht zal dat zijn geweest voor degenen die stonden toe te kijken, een stoet mensen in het rood die maar niet op leek te houden. Het leek nog even spannend te worden omdat de Franse ME opeens de weg blokkeerde, maar dit was alleen om even wat verkeer door te laten. Na enkele minuten mochten we onze weg vervolgen. Na een half uur marcheren door Parijs was daar de Eiffeltoren. Het vergezicht, uitkijkend op de Eiffeltoren en de rest van Parijs over de hoofden van een menigte in rood was adembenemend. Na dit op de gevoelige plaat vast te hebben gelegd moesten we helaas alweer vertrekken omdat onze bus vroeg vertrok.


Tijdens de reis naar Nederland hebben we nog veel over het akkoord gepraat. De algemene stemming was positief over dat er ten minste een akkoord met een duidelijk doel was gesloten. Ondanks dat er geen concrete getallen en data in het akkoord staan en er te weinig bindende afspraken in gemaakt zijn geeft het toch veel ruimte om de strijd tegen klimaatverandering op te voeren. Want laten we nou eerlijk zijn, wie wil er nou niet van de voordelen van een duurzame samenleving profiteren en tegelijk klimaatverandering tegengaan?

Gjalt
Student en woordvoerder van de Jonge Klimaatbeweging

dinsdag 15 december 2015

De COP21: Mijn opvatting over het klimaatakkoord

Dit weekend bezocht ik de COP21 in Parijs. Ik was deel van een demonstratie waaraan duizenden mensen van over de hele wereld meededen. Soms lijkt het alsof niemand zich echt interesseert in de opwarming van de aarde, maar wat ik dit weekend heb gezien is fantastisch! Er zijn ontzettend veel mensen die het klimaatprobleem wél op nummer 1 hebben staan, en ook bereid zijn om tot actie over te gaan. Volgens sommigen moet ik nog blijer worden van het Klimaatakkoord dat vannacht afgesloten werd, en ondertekend is door maar liefst alle deelnemende landen (dat betekent: praktisch alle landen ter wereld). Ik heb echter gemengde gevoelens bij dit akkoord, en daarover gaat deze blog.

Het is natuurlijk een prachtig gegeven dat bijna tweehonderd landen nu een akkoord hebben afgesloten, en dat landen als Noorwegen en Duitsland (vrij duurzaam), en Saoudi-Arabië en India (eerder dwarsliggers op de top)  het eens kunnen worden. Het is ook geweldig dat alle landen unaniem hebben uitgesproken dat 1,5 graden opwarming van de aarde de max. moet zijn, en dat dit akkoord legaal bindend is. Ook is het heel fijn dat er vanaf 2020 een fonds in het leven wordt geroepen, waarin rijke landen 100 miljard dollar gaan storten om armere landen te helpen bij het maken van de transitie naar een duurzame economie. Dit bedrag wordt jaarlijks overgemaakt, en ook jaarlijks aangepast (het idee is: opgehoogd), na evaluatie. Al deze feiten maakten politici op de top emotioneel en optimistisch, en doen ze spreken van een ‘historisch akkoord’.

We moeten echter voorzichtig zijn met zulke uitspraken. Want wat is het legaal bindend maken van een akkoord waard als alleen een ambitie bindend wordt gemaakt?  Er wordt gestreefd naar max. 1,5 graad opwarming, maar het wordt niet afgedwongen. Bijna ieder land heeft voor de top een eigen nationaal plan (INDC) opgesteld voor emissiereductie, en als ieder land zich daaraan houdt komen we als nog uit op een opwarming van de aarde van ongeveer 3 graden celsius, ver boven de 2 graden waarvan door wetenschappers wordt aangegeven dat het rampzalige gevolgen zal hebben. Ook is het een probleem dat rijke landen geen compensatie aanbieden voor schade die de klimaatverandering aanbrengt in arme landen. Dit raakt aan het idee van climate justice. 

Ik zie climate justice – kort uitgelegd – als het volgende: Westerse landen hebben sinds de Industriële Revolutie miljarden tonnen aan CO2 de lucht in gepompt, met klimaatverandering als resultaat. Deze veranderingen zorgen voor heftige problemen zoals verwoestijning, steeds heftigere orkanen, en zware overstromingen. Deze problemen treffen vooral de armste landen. Wij hier in Nederland kunnen ons nog wel weren tegen een ophogend waterpijl; in Bangladesh echter, zijn de financiële en technische middelen vaak niet voorhanden. Dit betekent dus dat mensen in arme landen, die zelf niet verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde, de ergste klappen te verduren krijgen. Een rechtvaardig systeem zou middelen van de rijke en vervuilende landen ter beschikking moeten stellen voor compensatie van armere landen, en dat gebeurd na dit akkoord dus niet.

Begrijp me goed, ik ben erg blij dat er nu eindelijk een akkoord is waarin werkelijk een grote ambitie uit wordt gesproken door alle landen. Ik vind het ook bijzonder hoopvol dat landen zich ervoor uitspreken om van 2050 tot 2100 actief te werken aan het compleet klimaatneutraal maken van onze energieopwekking. Dat zou, in het meest ideale scenario, kunnen betekenen dat alle fossiele brandstoffen in de grond blijven zitten, en dat we de zon, de wind en het water gaan inzetten als onze energieleveranciers. (In een minder ideaal scenario wordt CO2 afgevangen en in silo’s of onder de grond opgeslagen, een riskante technologie).

Maar is dit genoeg? Gaan landen zich aan hun eigen plannen houden? Dat is vraag nummer één. En gaan ze – in lijn met het akkoord – nóg meer doen dan dat, om ook echt onder de 2 graden opwarming te blijven? Er is totaal geen strafmechanisme dat landen aan hun beloftes en ambities kan gaan houden. Misschien nog wel belangrijker: gaan investeerders en bedrijven door dit akkoord inzien dat het noodzakelijk is om over te schakelen op duurzame businessmodellen?

Bij de JMA zet ik me in voor een duurzame planeet, zeker ook na dit klimaatakkoord. Zoals je hierboven kunt lezen: er valt nog heel veel te doen! Onze organisatie organiseert duurzaamheid acties en biedt inhoudelijk materiaal aan voor jongeren, met het doel om bewustzijn te creëren over de klimaatproblematiek. Hoe meer jonge mensen zich bewust worden van de problemen, hoe sneller en effectiever er ook echt actie ondernomen kan worden. Jullie kunnen zelf ook actief worden voor JMA, bijvoorbeeld door je aan te sluiten bij één van onze teams. Hier leer je heel veel over uiteenlopende duurzaamheidsthema's, en word je zelf actief in het verspreiden van informatie, op een erg positieve manier! Help dus mee! Alleen samen kan het anders.

Rembrandt Rowaan,
Bestuurslid Educatie

zondag 13 december 2015

Tweede Gastblog van Gjalt

Het is zo'n 12 uur na mijn vorige blogpost en ik kijk vanaf de zijkant van een enorme conferentiezaal naar een krioelende mensenmassa. Wat een hoop mensen zijn hier! 
Er wordt creatief geklust aan spandoeken en banners voor morgen, er is muziek, gezelligheid en een hoop te bekijken. Dit is één van de zenuwcentra van de klimaatbeweging 
voor de COP21. Iedereen maakt zich klaar voor de grote dag van morgen.

De busreis zat er rond twee uur vanmiddag. Ondanks de vermoeidheid was er onderweg veel gediscussieerd, gefilosofeerd en gelachen. Bij aankomst spullen uit de bus gehaald
en naar de accommodatie gesleept, een echt 5-sterren hotel. Ok, een veredelde circustest. Maar wel meer dan genoeg ruimte voor de busladingen mensen die aankwamen.
Vervolgens half Parijs door om naar het Palais de Congres te gaan, waar een grote verscheidenheid aan workshops en discussies werd gehouden. Onze sessie
ging vooral om het uitwisselingen van ideeën tussen jongeren uit verschillende landen. Veel nieuwe mensen ontmoet, nieuwe inzichten gekregen en het jongerenklimaatmanifest
kunnen promoten. Geen slechte score! Helaas nam de moeheid aan het eind van de sessie een beetje de overhand, dus daar niet veel van meegekregen. Het had iets te maken
met de problemen die ook aan klimaatverandering gekoppeld kunnen worden......



Het belangrijkste moment van de avond was de briefing voor de acties van morgen. Het beste nieuws was dat we aan twee acties mee konden doen, de al geplande alternatieve
actie en een Red-linesactie van 350.org. Die laatste was eerst nog een twijfelgeval, maar na stevige onderhandelingen heeft de Parijse politie aangegeven niet in te grijpen
bij die actie, als er geen ongeregeldheden ontstaan. Dus morgen gaan we ook de rode lijnen trekken in Parijs die niet overschreden mogen worden in de strijd tegen
klimaatverandering. Een mooie dag morgen!

Er staan nog twee dingen op het programma vandaag. Eerst ga ik nog even in gesprek van VN-jongerenvertegenwoordiger voor duurzaamheid Max van Deursen over wat hij heeft
meegemaakt in de afgelopen 2 weken in Parijs. Dat gesprek ga ik ook meenemen in het interview op BNR duurzaam, komende maandag om 15:30. Hopelijk na het gesprek met Max
nog even een drankje in het mooie Parijs!

Gjalt Annega
Student en woordvoerder Jonge Klimaatbeweging

Gastblog van Gjalt

Piepiepiepiep.... Piepiepiepiep....

Huh?!?! Waarom gaat mijn alarm midden in de nacht? Wat is er aan de .... Oh ja, 
opstaan om naar Parijs te gaan! Hop! Waar zijn mijn laatste spullen? Slaapzak...
Check! Matje...... Check! Schrijfgerei.... Check! Heb ik gisteravond nou m'n
paspoort ingepakt? Ja, hier is hij. Opschieten, je moet de bus halen!

Zo verliep het opstaan voor mij vanochtend, of beter gezegd vannacht. Maar waarom
doe ik het mezelf aan om na iets meer dan 2 uur slaap een stressvol half uurtje te
hebben, alleen maar om zo'n 30 uur in Parijs te zijn? Omdat ik in Parijs ergens
voor wil staan.

De afgelopen 2 weken hebben, voor degenen die de klimaattop in
Parijs volgen, een aantal ups en downs gekend. De up van een ambitieuze groep
van 100 landen die wil streven naar maximaal 1,5 graden opwarming. De down
van Saoedi-Arabië die bij bijna elke stap dwars ligt. Er is weer een stijgende
lijn in de onderhandelingstekst te zien, maar het is nog afwachten wat er uit
komt. Er kan op elk moment een hoop veranderen, afhankelijk van de dynamiek
bij de onderhandelingen.

Deze onderhandelingen gaan vaak tot het laatste moment door, dus weten we ook
pas op het laatste moment wat het akkoord wordt. Maar wat er ook uit de laatste 
onderhandelingen komt, wij willen met zijn allen laten zien dat er genoeg gepraat 
is en dat echte maatregelen nodig zijn om klimaatverandering tegen te gaan. 
De enorme groep burgers die zich vol inzet voor een duurzamere wereld zal 
letterlijk en figuurlijk het laatste woord hebben in Parijs.

Om dat laatste te woord te laten horen zullen er zaterdag acties plaatsvinden in Parijs. 
Oorspronkelijk zou er een massa-demonstratie plaatsvinden,
maar door de huidige strenge veiligheidsmaatregelen mocht dat niet meer van de
politie. Gelukkig heeft de klimaatbeweging in de korte tijd tussen het verbod en de geplande
demonstratie een alternatief kunnen organiseren. Hou voor de resultaten het nieuws morgen
in de gaten.

Terwijl het langzaam lichter wordende landschap aan ons voorbij glijdt, worden
mijn medereizigers ook een beetje wakker. Het stemt me hoopvol, dat zoveel jongeren
hun energie willen steken voor het beschermen van de wereld die we kennen. Met dit
inzicht en de opkomende zon verdwijnt mijn ochtendhumeur als sneeuw voor de zon.

Gjalt,
Student en woordvoerder van de Jong Klimaatbeweging

dinsdag 8 december 2015

Eerste keren

De eerste keren. Zo zou ik het thema van mijn begin als penningmeester van JMA willen beschrijven. Eerste bestuursvergadering, eerste keer het ontmoeten van het team, eerste aanvragen doen, eerste mailtjes versturen en de eerste keer een bijeenkomst bezoeken in de functie als penningmeester van JMA. Over die laatste eerste keer wil ik het in dit eerste blog gaan hebben.

De Jonge Klimaattop was het eerste evenement dat ik bezocht als penningmeester van JMA. Wat een plek om mee te beginnen! Meer dan 100 jongeren waren samengekomen in Utrecht om te praten over de duurzame toekomst van Nederland. Dit evenement was georganiseerd door Studenten voor Morgen en de Jongerenvertegenwoordigers Duurzame Ontwikkeling en bracht scholieren, studenten en young professionals vanuit het hele land samen om naar oplossingen te zoeken. Iedereen had zijn eigen persoonlijke verhaal te vertellen en vertelde vol passie over hun drijfveren om met duurzame ontwikkeling bezig te zijn. Zoals Lawrence het laatst al mooi verwoordde: "de jongeren zijn niet alleen de toekomst, we zijn ook het nu!".

Foto van StudentenvoorMorgen

Om al deze energie in goede banen te leiden waren er verschillende activiteiten georganiseerd. Deze waren opgedeeld in vier categorieën: DIY(workshops), Food for Thought(colleges), de bioscoop en Praatjesmakers (discussies). Met de klimaattop in Parijs in het achterhoofd werd er bij deze laatste categorie met goede ideeën gesmeten. Als deze Nederlandse jongeren het daar straks voor het zeggen zouden hebben was daadkracht in ieder geval geen probleem! De input werd allemaal verzameld zodat de Jongerenvertegenwoordigers Duurzame Ontwikkeling onze ideeën straks kunnen overhandigen aan Staatssecretaris Dijksma.

De leden van JMA zijn natuurlijk ook niet op onze mond gevallen. Waar nodig is laten wij flink van ons horen en dit was misschien dan ook wel een van de redenen dat het bestuur gevraagd was om een van de sessies te begeleiden. De JMA-sessie ging over duurzaam consumeren onder jongeren. Willen jongeren anders consumeren? Willen jongeren alleen maar meer, meer, meer of zijn ze bereid om ook minder genoegen te nemen? Wat zijn interessante andere manieren om met consumptie om te gaan?

Deze vragen werden onder leiding van Lawrence en mijzelf gesteld aan een groep jongeren en gaf ons veel om over na te denken. Wat wij zouden mee willen geven aan staatssecretaris Dijksma was samengevat dat de jongeren vooral andere producten op een andere manier willen consumeren, waar eerlijkheid en transparantie in de keten centraal staan. Wij hoeven deze producten niet per se te bezitten maar willen ze benutten. Toffe alternatieven als de Kledingbibliotheek zijn voorbeelden van deze visie. Horen we volgende keer ook jullie mening?

Als afsluiting was er nog een echte klapper. De presentatie van het Manifest van de Jonge Klimaatbeweging! Dit is het resultaat van een samenwerking tussen Studenten van Morgen, JMA en de Jongerenvertegenwoordigers Duurzame ontwikkeling naar de VN. Het manifest roept uit naam van 23 jongerenorganisaties de regering op om echte doelen te zetten op het gebied van duurzame ontwikkeling. Geen halfzachte plannen, maar 40% broeikasgasemissie reductie en 20% duurzame energie in 2020! Om dit verder onder de aandacht te brengen werden er ook twee persvoorlichters gekozen. Met de allure van een volleerd jurist ondervroeg onze eigen voorzitter Lawrence de kandidaten, waarna de aanwezige jongeren kozen voor Maria Gomez en Gjalt Annega. Nogmaals mijn felicitaties aan beide!

Foto van StudentenvoorMorgen


Kortom, ik wil zeker spreken over een geslaagd eerste bezoek aan een bijeenkomst als penningmeester van JMA! Zie ik jou bij de volgende keren?
Tim de Kruiff

Meer weten over het Jongeren Klimaatmanifest? Zie de site van de Jonge Klimaatbeweging:
http://www.jongeklimaatbeweging.nl/
Nog meer informatie gewenst over de Jonge Klimaattop? Zie deze site:
https://dejongeklimaattop.wordpress.com/
Als laatste de site van de Kledingbibliotheek, een tof initiatief in Utrecht:
http://www.dekledingbibliotheek.nl/


maandag 30 november 2015

Pannenkoekpuntjes

Afgelopen jaar bestond het bestuur uit Bas, Theresa, Marieke, Bernike en ik. Het jaar vloog voorbij en het zat tjokvol met hectische momenten, wat tegenslagen zoals het verlies van enkele bestuursleden maar vooral met geweldige momenten en mooie resultaten. 

Hieronder wat impressies van de oud-bestuursleden van het afgelopen jaar.

Bas
Goh wat is de tijd snel gegaan. Na anderhalf jaar JMA bestuurslid te zijn geweest voelt het vreemd om niet meer betrokken te zijn bij de organisatie. Tijdens mijn bestuurstermijn heb ik enorm veel geleerd. Het is een heel nieuw idee om ineens boven aan een organisatie te staan, Aan de strategie mee te werken en een functie als bestuurder nemen. Je merkt ineens hoe fundamenteel je beslissingen zijn als je bijvoorbeeld kiest tussen het zijn van milieuvereniging die graag aan jongeren participatie doet en een jongeren vereniging die duurzaamheid en milieu belangrijk vind. Het uitvinden hoe je een visie en een missie formuleert en hoe een algemeen beleidsplan tot stand komt zijn voor mij enorm leerzame onderwerpen geweest. 

Niet alleen op bestuurlijk niveau maar zeker ook op het gebied van duurzaamheid en milieu heb ik heel veel geleerd en ben ik dingen normaal gaan vinden die voorheen niet eens in mij op kwamen. Al deze veranderingen zou ik nooit hebben doorgemaakt als ik niet anderhalf jaar bij JMA had mogen doormaken. Zelden ben ik zo erg gegroeid in mijn doen en laten en ik ben JMA daar eeuwig dankbaar voor. Hopelijk wordt de ervaring van het nieuwe bestuur net zo leuk als de mijne.

Marieke
Het bestuursjaar zit er weer op. En wat heb ik veel enthousiaste groenelingen leren kennen! Veel zonder geitenwollen sokken overigens, wat alleen maar laat zien dat het draagvlak voor een duurzame levensstijl steeds groter wordt. Mede door mijn ervaringen bij JMA zal ik nog heel lang betrokken blijven om op een positieve manier een steentje bij te dragen aan een beter milieu. Nu eerst op naar Parijs voor hopelijk een mooie afsluiting van de klimaattop! Dankjewel aan iedereen voor alle inspirerende momenten en veel succes gewenst aan het nieuwe bestuur.

Bernike
Ter inspiratie van deze korte impressie van mijn JMA jaar ben ik door mijn foto’s heen gegaan. De spanning bij de eerste ledenvergadering, het weekend in Brussel met alle jongeren milieuorganisaties in Europa, Warme Truiendag, bestuursvergaderingen tot laat op de avond, bikkelen tijdens storm op de festivaltour, een epische Underwear Run met meer dan 80 mensen. Om maar wat hoogtepuntjes te noemen. 

Jongeren Milieu Actief was afgelopen jaar een groot deel van mijn leven, ik heb extreem veel meegemaakt met ons bestuur, de teams en alle leden, dank daarvoor. Maar vooral ben ik als persoon gegroeid het afgelopen jaar. Ik durf te zeggen dat ik professioneler, socialer en wijzer ben geworden door mijn bestuursjaartje. Het bestuursleven en alles wat daarbij hoort ga ik onwijs missen, maar nieuwe tijden breken aan, en ik geef het stokje met het volste vertrouwen door aan het nieuwe bestuur."

Theresa

Ik kwam er in later in het bestuur en was zenuwachtig omdat ik wist niet wat er op mij toe komen zal. Zullen de andere mensen binnen het bestuur aardig zijn? Zal ik de taken goed kunnen uitvoeren? Als Duits sprekend persoon was ik in het begin ook nog een beetje onzeker over mijn Nederlands. Maar het werd al snel duidelijk dat ik mij hierover geen zorgen te maken hoefde. Onze bestuur werkte prima met elkaar en samen maakten wij een groot succes van evenementen zoals de Underwear Run. Het was natuurlijk niet altijd makkelijk en wij hebben ook stressvolle tijden gehad. Maar het was het zeker waard, ik heb veel geleerd en ik kijk graag erop terug.



En wat vind ik er zelf van? Nou, ik heb enorm genoten en geleerd van het afgelopen jaar. Het bestuur met deze geweldige mensen was een genot om mee samen te werken en om alle momenten mee te ervaren. Hieronder ook het kado van onszelf aan onszelf. Het typeert enorm de gezellige en leuke sfeer van het afgelopen bestuur. We gaven elkaar ook genoeg pannenkoekpuntjes en dat kreeg je wanneer je iets doms deed zoals een banner op z'n kop schilderen. 

JMA was en blijft voor mij de leukste jongerenclub op het gebied van milieu en duurzaamheid. Vandaar dat ik ook doorga, met een jaartje erbij als voorzitter van dit gezellige clubje. Ik heb het vertrouwen gekregen van de leden en ga met volle moed en frisse energie het nieuwe bestuursjaar tegemoet met nieuwe kanjers om mee samen te werken. Zie je ons ergens? Val ons vooral lastig. Spreek ons aan, doe met ons mee en blijf actief want we kunnen alleen samen een betere wereld scheppen. 

Het nieuwe bestuur bestaat uit mijzelf, Tim, Rembrandt, Emma en Ankie. 

Je kan ons bereiken via info@jma.org of door een voornaam bij @jma.org te plakken.